Rakan Bloggers

Saturday, March 19, 2011

Aku Mangkuk Tandas..

Bukan apa, just teringat zaman sekolah rendah dulu..
Selalu cikgu suruh buat esei genre macam neh..
Mesti korang teringat gak kan?

Tapi ari neh aku tak nak tulis panjang2..
Nak buat esei setengah muka buku latihan saja.
Mampus la cikgu BM nak kasik berapa banyak bintang pun..





''Aku Mangkuk Tandas"

Aku mangkuk tandas.. Aku dilahirkan kat kilang seramik belakang kedai Ah Chong.. Lepas aku dilahirkan, aku diculik. Aku terpisah dengan ibu bapa aku.. Aku diculik dengan kotak..

Bila aku sedar, aku dah ada kat tempat lain. Bila aku dah besar, aku selalu dipuji sebab aku cantik, bersih dan putih berseri-seri. Aku bangga menjadi rakyat Malaysia walaupun tak ada kad pengenalan..

Penah dulu aku pergi bercuti ke Eropah.. Aku jeles bila tengok sedara mara aku kat sana. Aku rasa sedara-mara aku cantik sebab cuaca sana sejuk. Rupa-rupanya, sebab orang kat sana sayang kat sedara-mara aku neh. Selalu jaga, bersihkan, lebih dari orang tempat aku..

Tahun lepas aku cuti kat Timur Tengah. Aku ingatkan kat negara-negara Islam neh lebih cantik sebab aku tahu agama nie menerapkan "kebersihan tue sebahagian dari iman." Tapi bila sampai kat negara-negara nie, aku macam tak percaya saja. Lagi teruk. Kesian sedara mara aku. Comot dan busuk!

Wahai manusia-manusia sekalian, tolong la. Aku merayu kat korang semua. Kesian lah kami. Tidak ku minta lahir sebegini. Di mana sifat pembersihmu wahai manusia?

moral:  pandai guna pandai lah bersihkan!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...