Rakan Bloggers

Friday, April 29, 2011

Cara-Cara Nak Study in My Own Way. (Dulu-dulu..)

-Harian Metro page 2-
Really miss those moments. 
Aku bukan la orang yang paling layak nak cakap bab nie tapi sebab ada orang tanya aku macam mana aku study time sekolah dulu, aku nak kongsi sedikit sebanyak yang aku tahu. Simple saja kot rasanya..

DO's

P - Preview before class.
C - Concentrate in class.
R - Review after class.

DON'T's

S - Skip class
L - study Last minutes
E - forget your Exercises
E - Expect the subject(s) is Easy
P - Procrastinate

VERY IMPORTANT:
Make sure study even an hour a day. THREE IS GOOD!

Nota:
1. Banyak lagi tapi nie yang paling simple dan berkesan
2. Dari pengalaman yer. Dari zaman kegemilangan hingga kejatuhan.
3. Applicable to all level. UPSR, PMR, SPM, Matriks, Degree and bla, bla, bla...
4. DON'T SLEEP too much! (time cikgu mengajar dan tido max 6-8 hours a day.)


CoL- Believe In Yourself

6 comments:

  1. waaa... penah masuk paper kot... masya Allah 3alaika.

    sesungguhnya orang yang pernah mengalami kejatuhan itulah yang Allah selalu perhati. all the best! :)

    ReplyDelete
  2. like komen rif'ah~

    ReplyDelete
  3. to riff ->
    study med lain. kna rajin mcm ko.. (gurau yer)

    thanks riff for the advice. ntah la. aku jatuh terlalu terok kot. terlalu susah nk bangun balik.. everytime aku try, makin terok aku jatuh.. =(

    to raihana -> eh, raihana pun ada? segan la.. thanks sudi melawat blog ni..

    ReplyDelete
  4. nasihat yg sgt bagus dan sgt berkesan sebenarnya... tips yg sgt mudah utk di ingat dan di amalkan.. insya'allah .... jika buat betul-betul ... sejibik ...seperti yg di sarankan oleh.. Khairi.... nak salin utk buat nota ..boleh?

    ReplyDelete
  5. Awesome la msuk paper... insyaallah smoga trus kuat bro...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...