Rakan Bloggers

Monday, December 12, 2011

CoL - Believe in Yourself

Dah lama aku tak post under label 'code of life'. Kali nie aku rasa nak hurai pasal code pertama.

Sebelum aku start hurai satu persatu 'Code of Life' aku, aku just nak ingatkan bahawa semua yang aku tulis nie adalah berdasarkan pengalaman hidup aku. Segala pemerhatian dan eksperimen adalah berdasarkan diri aku sendirik. So, kalo korang tak setuju (sebab kat dunia nie memang dah jadik fitrah, akan ada pihak pembangkang), sila tinggalkan komen agar aku dapat kaji dan nilai semula.. Please be profesional..

CODE #1: BELIEVE IN YOURSELF


Antara maksud Believe:

to have confidence or faith in the truth of (a positiveassertion, story, etc.); give credence to.
to have confidence in the assertions of (a person).
to have faith in the reliability, honesty, benevolence,etc.

Mesti korang pertikai kenapa aku letak kod yang pertama untuk percaya pada diri sendiri. Then baru letak kod yang kedua, ISLAM IS THE WAY OF LIFE? Di mana letaknya agama dalam diri?

Soklan nie aku akan jawab kemudian. Mungkin pada post2 yang akan datang.

Balik pada kod pertama.. Kenapa perlu percaya pada diri?

Sebab dalam proses pematangan diri, perkara yang paling penting untuk diubah adalah mentaliti.. Berdasarkan pengalaman aku, mentality is the biggest factor towards personality.

Untuk mengubah cara kita bertindak, untuk mengubah cara kita bergerak, cara kita berkomunikasi, cara kita responds terhadap persekitaran, mentaliti adalah key dalam menentukan cara kita. Without proper mentality, kita akan mudah berubah pendirian. Pendirian yang berubah-ubah akan sentiasa mendorong kita untuk gagal dalam dalam anything yang kita buat.

So, kita have to percaya pada diri sendiri. Kita yakin yang kita boleh lakukan. Kalau kita yakin, insyaAllah kita akan boleh. Usaha kita juga akan lebih mantap dan tidak mudah berputus asa jika kita yakin akan kemampuan kita. We are what we think. Kalau kita fikirkan kita boleh buat, tak akan ada apa pun yang dapat halang kita from doing it. Kalau kita ragu-ragu, segala usaha kita seakan-akan tak menentu.

Kepercayaan pada diri sendiri nie aku belajar time aku kat maktab tentera dulu. Aku diajar oleh senior untuk sentiasa berkata boleh. Tak ada yang tak boleh. Secara tak langsung, aku yakin pada diri yang aku boleh buat. Bukan setakat simple things, malahan benda yang hampir impossible pun aku boleh buat.

Sebabnya.. mentality mampu mengatasi kelemahan diri. Kalau diri tue weak sekalipun, dengan mentality yang kuat, no problem la nak buat apa-apa pun. Tapi kalau badan tue kuat, mentality low, semua kerja tak jadi!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...