Rakan Bloggers

Tuesday, March 1, 2011

Maafkan Aku Semua.. =(

Assalamualaikum wbt..

Kat sini aku nak buat satu kenyataan rasmi yang semua orang boleh view. Sorry la, aku bukan artis atau apa yang leh wat press conference tapi aku cuba guna medium neh sebaik mungkin untuk aku cuba communicate ngan korang semua.

Aku susun semua 21 jari yang aku ada,
mohon maaf pada korang semua secara terbuka
andai aku ada salah silap ngan korang semua..

Aku tawu, APOLOGIZE IS A BITTER CHARITY, tapi

Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan, atau menyembunyikannya, atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa
-Surah An-Nisa, ayat 149-

Bukan aku kat sinih nak guna ayat quran sebagai alasan atau apa tapi aku amat harap pada korang semua untuk maafkan aku. Kesalahan pada manusia, kita settle antara manusia.

Sama ada korang kenal aku atau tak, kalo korang baca post neh, maafkan aku yer. Aku dah lama maafkan kesalahan korang pada aku. Aku dah tak da simpan apa-apa dengki atau dendam pada korang. Segala salah dan silap korang semua aku maafkan.

Ya, aku maafkan korang semua. AKU MAAFKAN SEMUA. Kalo dulu ada yg aku tak ngaku kawan, sekarang korang leh la nak rapat-rapat.

Kalau korang menyampah tengok muka aku, malu nak ngaku aku sebagai kawan, atau sesapa yg sakit hati ngan aku (tak kesah la sebab korang penah keja ngan aku ka korang penah bermusuh ngan aku ka apa ka) aku amat berharap korang dapat maafkan aku.

Kadang-kadang aku tak sedar apa kesalahan aku. Kita memang selalu tak sedar kalau kita lakukan kesalahan. Hanya orang sekeliling yang mampu nilai kita buat kesalahan atau tidak. Terpulang pada korang la nak nilai sejauh mana salah dan silap aku.

Aku amat menyesal aku banyak buat salah kat korang.

Dan,

Aku nak guna kesempatan nie jugak untuk aku mintak maaf atas segala penipuan atau pembohongan yang terpaksa aku buat dulu.

Mungkin korang tak paham kenapa aku buat semua neh tapi aku sedar itu pilihan yang paling bodoh penah aku buat untuk tidak berterus terang. Sekarang aku rasa aku dah mampu nak hadapi kenyataan. Aku dah tak perlu hidup dalam pembohongan lagi.

Dan aku perlu korang maafkan aku. Aku dah tak larat nak idop dalam penipuan.

Ada pepatah arab cakap,
Lying is like a rope. No matter how long it is, it must have its end.
So, aku rasa sudah tiba masa aku confess. Aku dah tak nak create apa-apa perfect lies. Aku cuma nak 'clean'..

Di sini dengan lafaz,

Minta maaf banyak2, I'm so Sorry, Aseef Jiddan

aku harap korang maafkan aku..

8 comments:

  1. 0-0 bro!

    yok mulakn hidup baru yang lagi segar!

    yok!

    ReplyDelete
  2. It takes real courage to apologize like this,
    not many would do what you do- wanting to come clean, wanting change,
    not everything can be solved with an apology,
    but its always a start.

    May Allah be with you.

    ReplyDelete
  3. Sorry kawan-kawan..
    Thanks to all yg beri respond..

    to najib: sedang mulakan neh.. mintak support yer..

    to nadzmi: bagus2.. nanti kita gi kelas sekali yer..

    to aswadsky: if there is anything that i could do to come clean, iA I'll try.. Yes my fren, no matter how hard it is, we have to settle those 'hablun minannas'.. I admit that it's hard to forgive those who wronged me before but I forgave them. Something stupid that even animal won't do it, but they did it to me.. But i learnt something precious. We have to forgive first, only then we could seek for forgiveness.. Because no matter how bitter it is, i've swallowed it my friend.. =)

    ReplyDelete
  4. dear skuad.
    you know me dont you.

    you were the first to talk to me when we arrived in rmc.

    you know i would have your back. yes i know, we wronged you in so many ways. i too am soo soo soo sorry.

    from now on brother, listen.
    1.get to know people.
    2. dont be over excited around people. some may like it some may not.
    3. mingle with our batch.
    4. talk to me. i will try to listen. but just talk to me for a start.

    im sorry kadang2 my actions agak harsh to you. im really sorry. sometimes you caught me when i was not in the "happiest" mode. macam haritu aku ade kelas. thats why when you kacau, i was late. so agak tak layan sangat. but as a muslim, as a brother. deep inside i still love you.

    because deep inside, thats the boy yang kena hell sama-sama dulu, thats the boy yang pegi camping sama dulu, thats the boy that i once knew.

    apology accepted, but the question is, could you forgive me?

    ReplyDelete
  5. Ulya..

    YES, you are the first that I met in RMC..
    Still remember that.. We are at the back seat of the bus..

    Ulya, if you read my reply to nafeesa, surely you'll know that I already done that..

    Before I seek for forgiveness from anyone, I forgive everyone..

    Aku dah maafkan semua orang. Tak kisah la apa salah korang dengan aku. Kecik ke besar ke, semua aku maafkan.

    Kepala aku pun sekarang bukannya betul sgt.. It's better if you just greet me when you notice me. Don't wait because most of the time I'm not okay.

    ReplyDelete
  6. salam,,
    huhu..
    ok gak tlsan ang kali nih..
    x la berjela sangat..
    padat dan muktahir..
    Lying is like a rope. No matter how long it is, it must have its end.
    aq suka ayat tuh..
    huhu

    ReplyDelete
  7. nur salsabila,

    Thanks for supporting me since the day I renovated my blog..
    If aku ada buat apa2 salah kat hang, harap hang maafkan aku la ya..

    Aku tulis nie bukan dari kepala aku tapi dari hati aku.. Thats why la 'padat dan mutakhir'
    =)

    Amik la pengajran dari kisah hidup aku nie. Dah banyak yg aku dah lalui sepanjang 20 tahun hidup melata kat muka bumi neh..

    kalau ada apa2 nak tanya or idea nak suruh aku tulis, just tell me.. Nanti aku try kupas..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...