Rakan Bloggers

Monday, November 21, 2011

Nasionalisme dan bola sepak.


Yup. Post nie memang berkaitan ngan game Malaysia vs Indonesia. Game yang boleh dikatakan ‘el-classico’ of the South East Asia. Satu game yang amat-amat dinantikan oleh fans bola sepak tanah air.

Nasionalime. Ideology yang diasaskan sejak sekian lama. Menular di semenanjung kepulauan nusantara sejak penubuhan negara-negara moden, negara bangsa yang diasaskan para penjajah. Lebih tepat apabila tertubuhnya gagasan Malaysia.

Nasionalime adalah antara factor berlakunya WWI dan WWII. No wonder la pertemuan antara Malaysia dan Indonesia sentiasa panas. Walaupun serumpun dan seakidah, krisis dan konflik tak pernah lekang, starting with ‘Ganyang Malaysia’. Sebab..

Nationalism + fanaticism = ?

Malaysia vs Indonesia.
Antara dendam dan maruah, blended with political and social issues. Bukan sekadar penentu pingat emas sukan SEA tapi battlefield antara dua Negara..
Final game Malaysia vs Indonesia sepatutnya menjadi jambatan silaturahim antara kedua-dua negara. Namun sebab sikap yang ‘tidak bertamadun’ dan lack of sportsmanship ( membakar bendera dan tidak hormat lagu kebangsaan other country), objektif sebenar SEA games tidak dapat dicapai.

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU!
Pss: Harap-harap Malaysia 3 – 0 Indonesia..

Nota: cuba korang sambung equation kat atas. Comment kat bawah..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...