Rakan Bloggers

Saturday, March 12, 2011

Sampah Masyarakat..


Post kali neh bukan nak cakap pasal penagih dadah ke perempit ke apa keyh..
Tajuk sampah masyarakat nie memang sebab aku nak cerita pasal sampah..!

Tapi cuba kita definisi kan sampah masyarakat neh..

Sebab apa jadik sampah masyarakat? sebab tak da sesapa pun kesah dan teringin nak dekat..
so pepandai la korang adjust nak ketegorikan something tue sampah masyarakat ke tak..
kalo match ngan definisi, boleh jer la kan?


Cerita dia cenggini..

Time tue aku ngah duk kat tepi Dead Sea a.k.a. laut mati.. sepatutnya kalau kita pegi tempat yang dilaknat neh, kita kena la amik iktibar..

Sebab dah selalu pegi dead sea, aku kali neh 'let go'kan iktibar pasal kaum nabi Lut neh.. lagi pun aku neh straight. Saya straight, saya ok! hehe..
this time, aku amik iktibar pasal menda lain plak..

Masa tue dah petang.. Ngah tunggu sun set la kononnya.. aku gi kali neh sebab aku bawak orang Malaysia jalan2 kat around Jordan.. Angin agak sedap.. Tak kuat tak pelan dan tak sepoi2 jugak..

Then, angin tue tiup la sampah lalu depan aku.. Jarak lebih kurang sepuluh meter la jugak.. Ntah macam mana aku leh perasan aku pun tak tau. Padahal kecik jer plastik keropok tuh.. Saiz standard. Tak la besar gabak..

Then aku separuh bangun nak amik sampah tue, tiba2 muncul ilham nak duduk balik. Nak tengok apa akan jadi kat sampah tue. So, aku batalkan niat nak kutip sampah tue. Saja tak nak angkat. Nak tengok ada orang lain tak yg rasa bertanggungjawab nak angkat..

Aku tengok saja sampah tue.. Kejap berhenti, kejap bergolek-golek di tiup angin.. Then berhenti lagi. This time lagi menarik, berhenti kat tong sampah.. Dekat jer ngan orang yg duduk2 tepi tue.

Then angin tolak dia lagi. Bergolek2 lagi.. Lalu kat tempat orang dok berkelah, lalu depan budak2 dok main..

Aku tengok saja.. Tiba2, disebabkan permukaan yang tak rata kat tepi laut tue, sampah tue ilang dengan sekelip mata.. Aku dah tak nampak dah sampah tuh.. Apa la nasib sampah tue.. Kesian kat dia..

MORAL: lain kali tak payah tunggu.. sebab tak dak sapa yang rasa 'responsible' nak kutip and letak dalam tong. JUST PICK IT UP!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...