Rakan Bloggers

Monday, February 28, 2011

Cabaran Tak Logik..


Haha, bukan nak tentang (or against) tapi nak promote..
Semoga kita semua dapat sahut cabaran nie.

InsyaAllah, winter dah nak abeh.
So, probability nak bangun adalah tinggi..!!

Never Say NO Until You Try!!

Jom sesama kita jadikan March neh bulan yang 'ponteng sifar'
(kalo tak leh gak, kita jadikan 'ponteng shuwaii bas')

Cabaran terbuka bukan saja to all JUSTinians, tapi kepada semua!
Tak kira la korang kat Malaysia ke, dah balik Mesir ke, Manchester ke,
moh kite!!

Ciri-ciri Pelajar Perubatan

1.OPTIMISTIK
Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan ‘aku BOLEH!’

2.JANGAN BERSIKAP PESIMISTIK
Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.

3.KESEDARAN MEMIKUL TANGGUNGJAWAB
Pelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.

4.TUMPUAN SEPENUH HATI
Pelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan ‘terpelajar’ pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.

5.MULAKAN DARI AWAL
Pelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan jadi ‘bidan terjun’ ke dewan peperiksaan.

6.SENTIASA BERSEDIA
Pelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata ‘Ya!’ Kalau anda peminat ‘The Rock’ anda akan berkata ‘Just bring it on..!’

7.LENGKAPKAN PERALATAN
Pelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa ‘bengang’?

8.TEPATI WAKTU BELAJAR
Pelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.

9.DAPATKAN BANTUAN GURU
Pelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.

10.BERI PANDANGAN MEMBINA
Pelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.

11.BERBINCANG DENGAN RAKAN
Pelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.

12.TUBUHKAN KUMPULAN SYUDY
Pelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.

13.LAKUKAN PEPERIKSAAN KENDIRI
Pelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang ‘penyakit’ anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.

14.SEDIAKAN JADUAL WAKTU
Pelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.

15.SERTAI CERAMAH MOTIVASI
Pelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.

16.MAKANAN SEIMBANG
Pelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.

17.MALU BERTANYA SESAT JALAN
Pelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.

18.SEMBAHYANG
Pelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama.

19.DOA
Pelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.

20.TAWAKKAL
Pelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.

http://iskandariah.perubatan.org/v1/ciri-ciri-pelajar-perubatan

Sunday, February 27, 2011

Reply to Mahadaya - Part II

Kali nie aku berhujah dari segi sainstifik plak..
Para doktor, senior, rakan seperjuangan dan sesiapa yang arif dalam bab neh, boleh tolong perbetul jika ada salah dan silap yer.. Baru belajar medic jer neh..

(sambungan)
Tuan berkata:
"Arak sebenarnya menjadikan tubuh manusia kuat dan sihat dgn melancarkan peredaran darah"

Pandangan saya dari segi perubatan:

Saya cuma ingin menyentuh berkenaan isu ini sedikit sahaja kerana terlalu luas bidang perubatan yang berkaitan dengan alcohol.

Sebelum itu, saya sarankan agar tuan search sekiranya terdapat apa-apa istilah yang tuan tidak faham sepanjang penulisan saya ini.

Dari segi saintifik, arak adalah alcohol. Alcohol memang mempunyai kebaikan dan keburukan.
Saya yakin tuan pun telah sedia arif tentang alcohol. Antara keburukan yg memang tak perlu dinyatakan lagi ialah alcohol adalah antara punca utama masalah kerosakan hati (liver).

Di sini, saya ingin menerangkan dari segi BioChemistry iaitu dari segi tindak balas kimia di dalam badan. Di dalam liver (hati), alcohol ditukar ke dalam bentuk Acetaldehyde dengan bantuan enzyme alcohol dehydrogenase. Untuk makluman tuan, Acetaldehyde amat toksik kepada sel-sel yang terdapat dalam badan kita. Cuba bayangkan, jika tuan minum alcohol, analoginya adalah sama seperti tuan meminum sisa toksik. Dan tidak berdosakah tuan sekiranya tuan memudaratkan diri atau lebih teruk, membunuh diri? Sekiranya batu-bata yang digunakan untuk membina rumah telah rosak, bagaimana pula dapat dibina rumah yang teguh dah kukuh? Hal ini samalah seperti perihal badan kita. Sel-sel ibarat bata yang digunakan untuk membina tubuh badan.

Seterusnya, tuan berkata bahawa arak (alcohol) melancarkan peredaran darah. Alcohol sebenarnya bertindak mengurangkan kepekatan darah. Seperti yang kita tahu, darah mengandungi sel darah merah, sel darah putih, platelet, dan beberapa konstituen yang lain. Saya tidak ingin menyentuh tentang sel darah merah dan putih kerana saya andaikan tuan memang sudah faham akan apa kepentingan sel-sel tersebut. Saya cuma ingin mengulas tentang platelets sahaja kerana mungkin amat kurang penjelasan tentang partikel ini.

Platelet adalah amat penting dalam proses hemostasis iaitu proses yang menyebabkan pendarahan terhenti. Pengambilan alcohol menurut kajian memainkan peranan penting dalam menurunkan kadar pengaktifan dan 'aggregation' platelet. Sebagai contoh, akibat kurangnya pengaktifan pletelets, akan timbul masalah seperti Thrombocytopenia(sila search di internet). Untuk pengetahuan tuan, sistem peredaran darah lebih dikenali sebagai 'cardiovascular system'. Pengambilan alcohol secara berlebihan akan menyebabkan kadar kematian yang berkaitan dengan sistem ini lebih tinggi disebabkan kegagalan platelets berfungsi. Sebagai contoh, apabila platelets gagal untuk memainkan peranan utamanya , hal ini akan mengakibatkan pendarahan tidak dapat berhenti, dan mungkin terus membawa kepada hemorrhage. Mungkin tuan akan berkata, 'secara berlebihan' sahaja baru jadi macam tue. Saya ingin tanya tuan, adakah tuan tahu berapa had dan kadar max alcohol untuk diri anda?

Saya rasa cukuplah penjelasan saya tentang darah. Saya sarankan tuan benar-benar dapat kemukakan bukti peranan dan kebaikan alcohol dalam sistem peranakan atau dalam istilah medic 'reproductive system'. Terlalu banyak artikel di internet menceritakan tentang keburukan alcohol berbanding kebaikan dalam reproductive system. Jika ada kelapangan, saya sarankan tuan buatlah research terlebih dahulu sebelum mendakwa atau mengemukakan sesuatu fakta yang saya rasa hanya akan menunjukkan tuan terdesak untuk mencari alasan bagi menghalalkan perkara yang diharamkan.

Akhir sekali, cuba tuan tanya diri tuan,
adakah org2 Islam yg tidak minum arak, tubuh mereka lemah dan kurang upaya? Adakah arak sebenarnya menjadikan tubuh manusia kuat dan sihat?

Harap maaf sekiranya saya terkasar bahasa atau ada kekhilafan berlaku. Saya cuma memberikan pandangan saya dari bidang saya yang tersendiri. Saya hanyalah seorang pelajar perubatan yang jauh lemah di sisi Allah yang maha besar.

Reply to Mahadaya - Part I

Sebenarnya aku dah komen lama dah..
Tapi saja nak post sebab aku rasa mungkin aku boleh kongsi ngan korang pandangan aku bab neh..
Atau ada ustaz-ustaz kat Jordan, Mesir atau Malaysia boleh tolong tambah apa-apa yang terkurang.. Maklumlah, nie bukan takhasus ana..

(Berkaitan dengan entri terdahulu. Sila rujuk entri Benarkah "Kata-kata Mahadaya?" sebelum terus membaca)

KaY 17 said...

Tuan Mahadaya,
saya tertarik untuk memberi komen berdasarkan jawapan tuan kepada unlucky girl.

Tuan berkata:
"Soalan tuan hamba itu terbalik sepatutnya tanya sejak bila arak itu haram"

Dan

"Di dalam al quran, tuhan nyatakan pada arak terdapat beberapa manfaat jadi mengapa manusia tidak mencari apakah manfaat tersebut? "

Dalil di dalam al-Quran:
Ayat 219, surah al-Baqarah.

Firman Allah bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa yang amat besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya..."

Ayat ini menjelaskan bahawa dosa arak adalah lebih besar daripada manfaatnya. Dan apabila Allah berfirman sedemikian, maka secara tidak langsung hukum arak dengan terang adalah haram kerana

1-perbuatan haram bermaksud perbuatan yang dilarang oleh Allah dan
2-makanan yang haram bermaksud makanan yang memudaratkan kesihatan dan
3-perkara-perkara yang haram bermaksud perkara yang memudaratkan, merugikan dan dinyatakan pengharamannya di dalam Al-Quran.

Wahai tuan, seseorang hendaklah mengetahui ilmu al-Quran sebelum mengistinbat (mengeluarkan) hukum daripadanya. Saya faham tuan cuba untuk mentafsir berdasarkan logik tuan namun itu bukanlah cara yang sebenar dalam mentafsir kalam tuhan.


bersambung..

Saturday, February 26, 2011

Benarkah Kata-kata Mahadaya?

Sebelum aku post apa-apa, korang check la dulu blog Asalama yang ditulis oleh blogger Mahadaya neh:

tapi please, hanya untuk orang yang (betol-betol) ada basic agama Islam sahaja..

http://mahadaya-asalama.blogspot.com

Bukan aku mencari blog macam neh tapi aku terjumpa blog neh kat
The Malay Press..

Baca dan nilai..
Peringatan, bukan ahli sunni jika mengkafirkan orang..


Komen yang harus dijawab

Al Mahadaya said...

Tuan hamba unlucky girl,
Soalan tuan hamba itu terbalik sepatutnya tanya
sejak bila arak itu haram. Hukum haram arak ini dicipta oleh paderi2 kristian kemudiannya apabila cipta agama Islam guna hukum yg sama. Di dlm al quran, tuhan nyatakan pada arak terdpt beberapa manfaat jadi mengapa manusia tidak mencari apakah manfaat tersebut? Arak sebenarnya menjadikan tubuh manusia kuat dan sihat dgn melancarkan peredaran darah. Ianya juga menambah kekuatan batin jadi hubungan suami isteri lebih sentosa kerana suami mempunyai kekuatan di dlm hubungan dgn isteri dan di sebabkan inilah tuhan tida mengharamkannya. Perhatikan org2 Islam yg tidak minum arak, tubuh mereka lemah dan kurang upaya dan tidak hairan kebanyakan laman web melayu meletakkan iklan ubat kuat, kerana mereka mmg lemah dari segala segi. Agama tuhan membawa kesejahteraan manakala agama manusia itu lebih byk mudaratnya kerana berhukum dgn akal manakala tuhanlah lebih mengetahui segala sesuatu. Hukum Islam pula sentiasa berubah2 mengikut pendpt ulamak2 yg merasakan diri mereka sebagai tuhan manakala hukum tuhan adalah tetap di sepanjang zaman. Kebangkitan agama tuhan bermaksud kebangkitan hamba2 tuhan yg mempunyai kekuatan dan kebijaksanaan kerana sentiasa memerhatikan perintah2 tuhan. Nabi Nuh selepas banjir besar menanam anggur untuk membuat wain, maka apakah anda menuduh beliau kafir? Di dlm hikayat Hang Tuah menyebut Raja dan pembesar minum arak semasa merayakan sesuatu peristiwa, mmg hamba telah nyatakan bhw kerajaan Malaka tiada kena mengena dgn Islam. Jadi, apa yg hebat ttg Islam?


pss: (oh, crap), mahadaya ke mahaperdaya? sorry..

Friday, February 25, 2011

Doktor Lulusan Overseas Tak Cekap? - Part IV

Apa pendapat korang pasal solusi baru kerajaan neh? Macam menarik..

Tapi bila fikir balik, sebagai pelajar perubatan overseas, macam mana pendapat korang?

Baru lepas grad, kita still fresh kott.. Mintak-mintak la dimudahkan segala urusan bila dah balik nanti yer (lambat lagi aku nak habis).

Dari jejak kaki kat KLIA, sampai la habis 'housementship', harap semua berjalan lancar..

(Mintak2 la exam neh tak susah)


Peperiksaan standard untuk semua doktor lulusan luar negara

2011/02/25

JAKARTA: Kementerian Kesihatan sedang mengkaji kemungkinan memperkenalkan satu peperiksaan standard bagi semua lulusan perubatan dari universiti luar negara dalam usaha mengatasi masalah pengiktirafan terhadap kursus kedoktoran yang mereka jalani.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata pegawai kementeriannya sedang meneliti perkara itu dalam pindaan Akta Perubatan yang kini sedang dalam peringkat akhir penyediaan draf pindaan itu.

"Hanya dengan menduduki satu peperiksaan yang standard dan kemudian menjalani tempoh latihan selama dua tahun, doktor lulusan mana-mana universiti luar negara akan diiktiraf dan mereka boleh menjalankan praktis sebagai seorang doktor," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Liow berkata rang undang-undang pindaan akta itu diharap dapat dibentangkan di Parlimen pada tahun ini, namun beliau tidak dapat memberi kepastian secara tepat bila ia dapat dibentangkan.

Beliau berkata Majlis Perubatan Malaysia (MMC) sebelum ini juga mencadangkan supaya diperkenalkan kaedah peperiksaan yang standard itu sebagai jalan keluar kepada masalah pengiktirafan terhadap universiti-universiti yang mengendalikan kursus perubatan.

Pada masa ini, Malaysia telah mengiktiraf lebih 300 universiti di luar negara yang mengendalikan kursus perubatan dan proses memberi sesuatu pengiktirafan itu mengambil masa yang panjang.

"Kita ada jawatankuasa bersama, ada MMC, Kementerian Pengajian Tinggi (MOHE) dan Kementerian Kesihatan (MOH) yang bertanggungjawab memberi pengiktirafan.

"Apa yang diamalkan sekarang ialah jawatankuasa ini akan buat lawatan ke universiti-uiniversiti berkaitan untuk melihat subjek dan kurikulum dan MMC kemudian akan memberi akreditasi," katanya.

Liow menjelaskan bahawa cadangan dalam pindaan Akta Perubatan itu akan menetapkan semua lulusan kursus kedoktoran, sama ada yang telah mendapat pengiktirafan atau belum diiktiraf supaya menduduki satu peperiksaan yang standard bagi menguji pengetahuan dan kebolehan mereka.

Beliau tidak menolak kemungkinan adanya pihak, khususnya lulusan universiti ternama di luar negara, yang akan mempertikai keperluan peperiksaan itu namun ia bukan perkara yang perlu mereka khuatirkan kerana jika mereka benar-benar berkualiti, peperiksaan itu bukan merupakan masalah.

Mengenai masalah pengiktirafan Malaysia yang belum diberikan kepada Universiti Negeri Surakarta 11 Maret, Solo, Jawa Tengah, Liow berkata beliau sudah meminta pegawai kementeriannya melihat perkara itu.

Liow berkata beliau tidak mengetahui di peringkat mana proses pemberian pengiktirafan itu dan menjelaskan bahawa kelulusan di pihak kementeriannya boleh diberikan jika syarat-syarat yang ditetapkan telah dipenuhi.

Sejumlah 26 pelajar dari Malaysia, sedang menuntut di Uni 11 Maret, Solo, dan kumpulan pertama tujuh pelajar Malaysia seramai enam orang telah menamatkan kursus Sarjana Muda Sains Perubatan dan sedang menjalani tempoh latihan di Hospital Dr Moewardi, Solo.

Pengerusi Tetap Pusat Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI) Mohd Nazaluddin Mat Nazir, berkata Uni 11 Maret berada pada kedudukan keempat daripada ratusan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di seluruh Indonesia dan fakulti perubatan di universiti itu berada pada kedudukan kelima daripada seluruh IPTA di Indonesia.

Uni 11 Maret juga terdaftar dalam Direktori Avicenna, yang menyenaraikan sekolah perubatan yang diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

"Pihak Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum ini memberi alasan menangguhkan pengiktirafan untuk Uni 11 Maret itu beberapa tahun lalu kerana akan memperkenalkan peperiksaan standard untuk doktor lulusan luar negara, namun dalam tempoh itu ia telah memberi kelulusan kepada beberapa universiti di Poland dan Austria dan tidak memberi keutamaan kepada Uni 11 Maret," katanya.

Mohd Nazaluddin, yang juga salah seorang pelajar kumpulan pertama universiti itu berkata semua pelajar Malaysia di situ merupakan pelajar yang membiayai sendiri yuran pengajian mereka.

Pihaknya memperjuangkan untuk mendapatkan pengiktirafan itu kerana ia merupakan syarat untuk mereka memohon mendapatkan pinjaman pelajaran atau biasiswa.

Sebelum ini, lebih 30 pelajar Malaysia menuntut di universiti itu namun bilangan itu berkurangan sebab ada yang sudah tidak mampu nenanggung pembiyaan yang begitu tinggi, katanya.

Daripada kumpulan itu, ada dua pelajar dari Selangor mendapat bantuan pelajaran Baitulmal Selangor dan ia boleh meringankan beban perbelanjaan mereka. - BERNAMA

The Coming of 'Code of Life'


Banyak yang dah aku lalui sepanjang 20 tahun hidup melata kat muka bumi yang pelbagai neh..
Dah banyak 'ups and downs' yang aku dah tempuhi. Ada yang aku berjaya, ada yang aku kantoi..

Memang perangai aku suka melihat. Learning through observations. Dah macam-macam benda yang aku observed. Dah macam-macam experience dah aku dapat. Memang sebagai manusia, kita kena lihat dan belajar dari alam sekeliling kita. Persekitaran bagi aku adalah cikgu yang paling berjasa dalam hidup neh.

"A Man Must Learn From His Surroundings"
Nie quote yang aku penah buat dalam post 'New Leaf'.. Bukan bila kita nak berubah saja perlu lihat pada sekeliling, tapi sebenarnya setiap hari setiap malam kita kena lihat apa yang berlaku di sekeliling.

Tapi kalo takat melihat saja, aku rasa kita lebih baik jadi orang buta. Sebab kita seakan-akan kufur nikmat. Sepatutnya kita kena amik pengajaran, amik iktibar dari apa yang berlaku di sekeliling. Bukan sekadar memerhati tapi melihat dengan mata hati.

Lihat, fikir dan nilai.

Setiap orang ada sudut pandangan dia yang tersendiri. Setiap orang menilai dari sudut yang berbeza. Ada orang yg optimistik, ada pessimistik dan ada yg macam plastik (sebab tak mahu menilai).. Kita sebagai manusia kena la pikir, yang mana salah, yang mana betol. yang mana hak, yang mana batil.

Sebagai manusia, kita tak patot menjadi radikal. Radikal kat sineh bukan bermaksud suka wat demostrasi kat jalan tapi radikal kat sineh bermaksud 'very reactive'.. Kalo dari segi sains, radikal membawa maksud mudah react. So, kita perlu ada certain prinsip dalam hidup sebab prinsip tak mudah berubah walau apa pun yang terjadi.

So, selagi aku mampu meluahkan pandangan, aku akan cuba untuk share ngan korang prinsip hidup aku. Prinsip aku cuba terapkan dalam diri aku dari tahun 2009. Prinsip yang lahir dari pengalaman aku sepanjang aku hidup selama hampir dua dekad.

Tapi aku ingatkan, bukan mudah nak sebatikan prinsip-prinsip neh dalam hidup secara mengejut. Aku dah cuba selama dua tahun namun still ada defect yang menyebabkan aku belum berjaya semai semua prinsip neh dalam hidup aku. Namun tak semestinya aku tak berjaya, korang tak leh. Memang susah untuk berubah.

Ya, aku mengaku. Walaupun semua prinsip nie nampak macam hebat, aku cuma manusia yang lemah. Banyak kelemahan aku. Kadang-kadang aku kalah jugak dalam battle of life. Ada ups, ada downs. Tapi sedikit sebanyak, aku berjaya lalui semua nie sebab aku pegang pada prinsip-prinsip yang aku namakan 'Code of Life'.

Bagi aku, prinsip tak berubah. Hanya manusia berubah. So, kalo kita ada prinsip or 'core' yang stabil dalam diri, InsyaAllah kita akan berjaya harungi cabaran pelayaran kita di lautan hidup ini.
Aku pernah berjaya dan aku pernah fail. Banyak keadaan yang aku dah try untuk aplikasi 'Code of Life' aku. Dan aku dapat lihat, CoL nie amat berguna dalam pelbagai situasi.

Korang mungkin penah lihat aku dalam keadaan terok, dalam keadaan hebat.. Aku penah ada kat atas, dan aku pernah ada kat bawah. Aku dah try aplikasi CoL aku neh. Dan aku rasa pengalaman aku gagal dan berjaya banyak mengajar aku erti hidup sampaikan aku mampu nak merumuskan satu formula untuk terus survive.

Aku tak paksa korang untuk terus percaya CoL aku neh. Mungkin korang ada yang lebih baik. Tapi blog nie bukan sekadar untuk tatapan korang, tapi juga untuk adik-adik aku kat luar sana. Ya, aku tulis dari pengalaman hidup. Bukan cerita kosong. Skrip yang aku tulis sepanjang hampir dua dekad.

Entri kali nie aku sekadar nak kenalkan apa itu CoL aku. Next entri aku akan listkan semua CoL aku. Tak banyak pun, cuma 5 saja. Then, lepas tue aku akan cuba olah dari pelbagai aspek. Mungkin satu code tue aku terang dengan detail, mungkin yang lain sekadar kulit sahaja. Tapi please la, kalo tak puas hati boleh terus emel kat aku.

Nie emel aku: khairisyafiqnan@yahoo.co.uk

kalo korang ada apa-apa masalah pasal CoL aku, tak kesah la sama ada nak komen, nak caci, nak maki or nak aku terang dengan lebih detail, aku terima saja. Mungkin ada komen atau cadangan yang bernas yang boleh share dengan aku.

Next post dalam label neh, aku akan list all five 'Code of Life' aku.. sekian, adios!

Thursday, February 24, 2011

Orang Minyak Punya Hal..

Minyak oh minyak..

Dalam dua tiga hari neh, ekonomi dunia memang tak stabil. Harga minyak naik, pasaran saham jatuh. Semua sebab Libya bergolak.. Pe kehe yob?

Harga minyak dunia naik lagi. AS$88 setong kat pasaran Asia. Nie dah leh kire dah sampai paras yg amat tinggi dan melampau dah neh.. Apa la dah jadik sekarang. OPEC, korang okey tak sebenarnya neh? Kesian kat Nikkei ngan Hang Seng. (KLCI sekali la..)

Bila minyak naik, abis semua kena tempias.. Barang mesti naik. Alasan, "minyak manyak mahal maa.. mau shipping lagi, mau apa lagi.. haiyaa." nie alasan yg kerap kali kita dengar kat Malaysia.
Tapi pas harga minyak dah reda, dah turun, haram korang nak turunkan harga balik..

Kat Jordan? Hah, nie lagi menyakitkan hati.. Asal naik taxi jer, konpem alasan harga minyak naik. Dah la minyak memang mahal tahap cipan kat sineh, drebar2 taxi sekalian asik nak amik kesempatan saja.. Seliter dalam RM3 lebih jugak la..

Dua tiga ari lepas, sempat gua sembang ngan pak cik taxi neh.. Amat peramah orangnya. Sembang pasal apa lagi, pasal harga minyak la.. Tue jer modal diorang nak cekik budak2 melayu.. Then bila dia tanya pasal harga minyak kat Malaysia, baru gua teringat rupa-rupanya minyak Malaysia nie still kategori murah la kalau nak compare ngan negara lain. Tapi jgn lupa plak, murah sebab compare ngan negara bukan ahli OPEC. Kalo compare ngan Arab Saudi? memang makan cacian la..

Aku rasa orang Melayu zaman dulu memang pandai dalam ramalan kaji cuaca sekarang neh.
Kalo x masakan wujud peribahasa "bagai menatang minyak yang penuh". Maybe dah leh predict dah minyak neh amat berharga suatu hari nanti. hurmmm..

Bila baca paper kat tenet neh, aku rasa macam kerajaan Malaysia neh profesional plak rasanya.

"Kerajaan akan melihat secara keseluruhan situasi yang berlaku dah tidak sekadar menaikkan harga petrol berikutan tindakan itu tidak menyumbang kepada pengurangan belanja kerajaan dalam pemberian subsidi," kata Pak Mail.

Emm, subsidi ada berbelas bilion pun harga minyak still mahal gak. Hampeh!

Apa-apa pun, syabas la kerajaan Malaysia kalo korang berjaya untuk tak naikkan harga minyak.
sekarang pun rate dah tinggi, kalo naik lagi memang jalan kaki la jawabnya.

Wednesday, February 23, 2011

Behind Every Man..


It is said that behind every successful man, lies a woman.. Is it true?

No matter what he had achieved, no matter what he did, no matter how big his tittle is, no matter how large his assets is, a man really need a woman to counter balance his life.
Trying to deny this? You are gay..

For me,
The Rise and Fall of Every Man must be subjected to himself, although it is true that a woman is always be the reason for most of occasions.

Woman? "No, I don't need a girlfriend (or girlfriends for some) to make me achieve such achievements." Please, don't narrow your mind to a very small perspective. She could be your girlfriend, your life partner, wife, or maybe your mother, even your sister!

Frankly, I agree with 'Behind Every Successful Man, Lies a Woman'.

For some reasons, everything in this perfect world comes in pairs. You have left and right heart to keep you alive, you have the left and right ear to keep you balance, and you have your left and right hand and leg to keep you mobile.

As mentioned in the holy Quran, Sura Yasin, aya 36:

Glory be to Him, Who has created all the pairs of that which the earth produces, as well as of their own (human) kind (male and female), and of that which they know not.

See, its nature.. God created things in pairs!

Everyone actually need motivation for all their acts. According to Stephen R. Covey, the world wide famous author, everybody have their own centre. It could be money centered, family centered, work centered, or even spouse centered, just to name some. You could find your own sense of security guidance, power and wisdom through these centers.

From my observation, men is stronger than women physically and mentally. This is undeniable. But men could be stronger when there is women around. Ego, the feeling of pride and superiority of men is the core why men are better when being accompanied by women. He would be more competitive, more motivated, and more proactive when there is she.

Personally, for people like me, who are spouse centered, ehem ehem, is likely to have someone on our back to support us, cheer us, to ... (too many to be mentioned) and bla bla bla.. So all that we need is a woman to be the spine, the backbones for us to achieve constant glory.

So, its ups to you to conclude the saying that 'behind every successful man, lies a woman' is true or just a trash..

Monday, February 21, 2011

Pasal Sorang Kawan Aku Neh..


Ntah pe hal aku minggu lepas, tersampuk antu mak limah ke hapa..
Semangattt plak nak edit kerap2.. Sebab baru renovate kott.
Bala bala...

Nie aku teringat al kesah sekoq malizi neh, atau bahasa melayu dia warga negara Malaysia..
Panjang benor jang nak taip istilah tue dlm bahasa kita..

Dah2.. Post nie bukan hapa, cuma sebab tiba2 ter'flash back' suatu saat ketika aku tengah hepi2, ada sorgt mamat neh potong stim.. Time tue bila tak tau.. aku pun dah lupa tarikh dan masa kejadian.. cerita dia cenggini..

Pada suatu malam yg amat sejok, (sebab kat jordan tgh winter bha, tak tau la kat malaysia mahupun hong kong macam mana kann..) aku check la result bola sepak kat tenet yg slow neh.. ntah sape ntah yg amik upah men'download', abeh slow tenet time tue.. Alangkah terkejot beserta bangga nyer haku sebagai pemegang passport Malaysia bila tgk result international friendlies game no satu kat seluruh dunia (kecuali kat US). Malaysia menang tuh ngan Hong Kong!

Aku pun seronok gila on the spot. Harimau Malaya menang lagi!! yeah!!
Aku pun ckp la kat sorg mamat neh "Weh, Malaysia menang kott lawan Hong Kong."
Then dia reply balik "Ala, ngan Hong Kong jer. Bleh lah"
Perghh.. Nyirap darah aku.. Tapi aku control jer ngan mamat tuh, kang terasa ati plak.. Tapi gua mmg panas bro!!

Meh aku kasik statistik sket..

Summary of Head to Head Results
Soccer Teams
MatchesWinDrawLoseScoreGoals Scored Per MatchGoals Allowed Per Match
Hong Kong
3
2
0
1
5:3
1.67
1.00
Malaysia
3
1
0
2
3:5
1.00
1.67

hah, lu pikir la sendirik before game tue, sapa agy kuat kat atas kertas..
so sorry bro, bukan nak singgung sesapa tapi hangin satu badan neh bila tigt kesah mlm tuh..
maaf arr kalo terkasar bahasa atau ter'pow' ayam goreng!!

tapi to all malaysians, please la.. hampeh tol kalo masih wujud perangai cenggini..

Friday, February 18, 2011

Become A Legend


Pergh.. Macam x caya plak ada sorang mamat neh, rupa2nya player yg berpotensi utk diketengahkan dalam skuad 'Harimau Malaya'
(panthera tigris malayensis)..

Cherita dia cenggini..

Sedang aku sesedap menge'search' kat laman bersawang 'Tiub U', tiba2 ada satu video baik punya dia rekemen.. Aku ingatkan sampah jalanan saja, rupa2nya permata berharga beb.. Naseb bek aku layan kejap. Agak tak rugi la aku buffer video tuh..

Video ini mengisahkan seorang mamat yg bernama 'Brendan Gan'.. Mamat nie lahir kat Sutherland Shire, Australia.. Dia nie main kat Sydney FC, kat dlm Hyundai A League.. Mamat nie penah menang 'New South Wales Premier League Player of The Year' tuh..

Posisi: Right Midfielder
No jersi: 7

(dah nampak la persamaan dgn pak cik Beckham)

Pastue aku search la pasal mamat 'cinomputeh' neh.. 'cinomputeh' sebab bapak dia orang cina malaysia, orang nogori.. mak dia plak orang Australia. Aku ada gak kawan cina yg move to Australia. Agaknya berapa ramai la komuniti orang cina Malaysia kat sana ekk.. Curious tol..

Search kat Sydney FC official website, search kat google, search kat wikipedia.. Mmg aku stalk perabeh la mamat neh..

Check latar belakang dia. Check playing career dia kat kelab, kat international.. Perghh.. Tgk la apa yg wiki tuleh pasal dia.. aku 'cut n paste' kat bawah neh..

International Career

Brendan has not been capped for Australia nor Malaysia. Brendan is qualified to play for Australia as he was born and raised at Australia. He is also is qualified to play for Malaysia through parentage. But Brendan has yet not decided to play for either Australia or Malaysia. However, in a recent interview Gan revealed that he is interested to play for Malaysia and he would be open to play for Malaysia if the opportunity arises.

On 4 February 2011, Brendan officially declared his interest and desire to play for Malaysia on a recent interview with Astro Awani. The possibility of Gan playing for Malaysia was first mooted in late 2009 when he spoke via telephone to the FourFourTwo (TV Series) on Astro SuperSport. Brendan says that he had been watching Malaysia playing at the 2010 AFF Suzuki Cup and he was very interested to play with the Malaysian Tigers.

The Football Association of Malaysia supported this decision and had allowed Brendan to play for Malaysia. This decision was encourage by Sydney FC and his father, who is a Malaysian Chinese from Negeri Sembilan, Malaysia.

According to FIFA, Brendan would have to drop his Australian passport in order to play for Malaysia.

Nie plak pe yg ditulis kat profile dlm laman web rasmi Sydney FC:

A talented young midfielder, Gan first signed for Sydney FC’s youth team in the 2008/09 season. He made his first team debut in late 2008 and added another 22 games, including seven starts in the 2009/10 campaign to his club tally. He boasts speed and has scored goals at crucial times. Most comfortable on the right side of midfield, he is also suited to a more central role when needed. Skilful on the ball and never shy of a tackle, the 22-year old has a tendency to win possession for his side when it is needed most. Gan will be looking to continue to develop under Vitezslav Lavicka as he prepares for his third season of Hyundai A-League football.

So, amacam Rajagopal? Bila nak hantar rombongan masok minang budak nie? Jangan berebut no 7 dgn Aidil Zafuan sudah la yer..

Thursday, February 17, 2011

Doktor Lulusan Overseas Tak Cekap? - Part III

From My Point of View:

Tak semua 'medical school' di 'overseas' bagus dan tak semua 'med school' tidak bagus. Kerajaan Malaysia pun ada garis panduan dalam meluluskan beberapa med school di luar negara. Jangan kerana hanya sesetengah 'med school' yang kurang berkualiti, semua doktor lepasan luar negara di cop tidak cekap.

Persoalannya sekarang, sejauh mana kerajaan Malaysia betol-betol serius dalam menjaga kualiti atau standard yang diorang dah tetapkan..? Mungkin kerajaan iktiraf sesebuah universiti tue dari segi sistem pembelajaran dan teknologi yang ada tapi lupa untuk mengambil kira keberkesanan sistem pengajaran dan pembelajaran universiti-universiti yang dah diluluskan. Kerajaan memang perlu memantau secara berterusan agar standard dan piawaian yang dah ditetapkan terutamanya dari aspek praktikal diikuti oleh pihak universiti luar negara.

Kelemahan Kementerian Pengajian Tinggi (MOHE) dalam menapis kualiti para pelajar yang ke luar negara juga harus diambil kira. Sebagai contoh, ada medical student di beberapa universiti yg diiktiraf kerajaan bukan dari aliran sains semasa di sekolah dahulu dan ada juga yang hanya berbekalkan tiga atau empat A dalam SPM.

Tambahan pula, ada beberapa universiti kat luar memang mementingkan wang semata-mata tanpa mempedulikan para pelajar. Ada juga med school yang meletakkan yuran yang terlalu tinggi untuk satu kredit hour bagi pelajar asing namun pulangan yang diberikan kepada para pelajar boleh dikatakan hampeh sampai wujud kata-kata seperti "cadaver untuk study pun macam jeruk, dah tak fresh la".

Selain itu, sistem pembelajaran di universiti luar negara juga tidak sama dengan sistem yang diguna pakai di Malaysia. Ada universiti yang mengutamakan aspek teori sebelum beralih kepada praktikal. Ada universiti yang mengutamakan kedua-dua aspek secara selaras. Dan ada juga universiti yang mengutamakan teori semata-mata.

Alhamdulillah, sistem kat Jordan nie agak berkesan kerana mementingkan kedua-dua aspek. Kami belajar teori selama 3 tahun dan beralih kepada praktikal selama 3 tahun. Namun ada rakan-rakan di Russia belajar teori dengan terlalu 'detail' sampaikan ada subjek penting hanya dipelajari pada tahun tiga atau empat.

Dari aspek teknologi, memang Malaysia lebih maju berbanding sesetengah negara. Memang tidak dinafikan, Malaysia amat dipandang tinggi di sini kerana kemajuan yang dikecapi. Jadi, mungkin timbul isu beberapa negara teknologinya jauh ketinggalan dari negara kita. "sepuluh tahun? macam 20 tahun jer teknologi kat jordan neh ketinggalan. Tapi medical equipments top class."

Jadi, jika menyentuh kecekapan para doktor lulusan luar negara, amatlah tidak adil untuk diletakkan di bahu para pelajar semata-mata. Pihak kerajaan seharusnya mengambil berat hal ehwal dan luahan hati para pelajar atau doktor lulusan luar negara dalam memastikan pelaburan dalam sektor kesihatan ini berbaloi. Pemantauan from time to time adalah idea yang amat bernas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...